沿革

母体は1973年にJMLセミナーの一環として発足した鍋島元子のチェンバロ教室。1974年に独立。

背景文化と演奏の関わりを学ぶレッスン活動を行なう。チェンバロソロクラスを中心とし、通奏低音奏法、室内楽および他のバロック楽器のクラスを設置した常設研究会。定期的なレッスンのほか、招待講師による講座(註1)、来日演奏家によるレッスン(註2)などを行ない、古楽の専門家を育成。チェンバロおよびバロック音楽理解者のすそ野拡大のため、古楽の専門的な勉強とは何かを公開、啓蒙し、愛好家にも門戸を開く。

初めは鍋島の自宅開放で行なっていたが、後1976−78年新宿、1978−90年市ヶ谷、1990−2002年4月千早町、2002年から現在まで板橋区中丸町、と独立して出入り自由の教室設備を持ち活動を行なっている。1999年11月に鍋島が死去した後も会員が遺志を引き継ぎ自主運営をしている。

各種チェンバロや図書・資料のコレクションなどを備え、賛助会員や会友にはこの会の理念と実体に共感する他分野の愛好家も多く、会員達の視野の拡大に貢献。ヨーロッパの古楽誌に1995年鍋島エッセイと共に写真入りで紹介された。

(註1)当講座は、平常の定期不定期レッスンを担当する講師とは別に、外部から招待した講師による特別の講座であり、現在年1〜2回行なっている。音楽界を初めとして各界で活躍中の方をお招きし、それぞれの専門分野のお話をして頂き、会員が自分の専門との関連で視野、洞察力を広げることをねらいに、創設まもなく発足した。

古楽研究会 Origo et Practica の Practica とは演奏実践のことだが、その音楽の源泉、すなわち Origo を楽譜や書物にとどまらず、作品や作曲家を生んだバックグラウンドか辿ろうという創設者の姿勢から生まれたものである。

1975年に第1回を行なって以来、2003年現在107回を数えており、多くの国際的知識人を講師として迎え、知的興奮に包まれた3時間を過ごしている。

(註2)創設者の友人や後輩などの、来日チェンバリストによるレッスン。(T.コープマン、J.オッホ、J.L.G.ウリオール、A.タールハイム、R.メニケッティ、A.パーメンティア、等)

<Origo et Practica> Early Music Workshop – Origin and
Practice -This Origo et Practica was originally a harpsichord
class of Motoko Nabeshima. It was established as a part of JMLseminar
in 1973 and became independent in 1974.
To learn how the performances relate with the cultural background,
this permanent workshop offers mainly lessons of solo harpsichord,
performance method of basso continuo, chamber ensembles and other
baroque instruments. In addition to these regular lessons,it provides
with Origo Lectures1) and lessons by performers visiting Japan2),
and brings up specialists of early music. To expand the range
of people who understand harpsichord and baroque music, it opens
opportunities to the public to understand how to make a special
study of early music, enlightens, and opens the door for early
music fans.
Initially, these activities took place at private place of Nabeshima,
then have possessed independent lesson places at Shinjuku from
1976 through 1978, at Ichigaya from 1978 to 1990, at Chihaya-cho
from 1990 to April 2002 and at Nakamarucho, Itabashi-ku from 2002
to present. Even after Nabeshima passed away in November 1999,
the members independently managed the workshop in pursuance of
her will. The workshop possesses several type of harpsichords,
books, scores and materials. Among non-regular and supporting
members belonging to this workshop, there are many, who are fans
of other fields, and have sympathy with the idea and realities
of this workshop. They contribute to enlarge vision of members.

This workshop was introduced with the essay of Nabeshima with
photos in the European early music magazine in 1995.

1) The Origo Lectures are the special lectures by lecturers.
The lectures are not the ones who give normally regular or non-regular
lessons at the workshop, but were invited by Motoko Nabeshima
from outside. The Origo Lectures are now held once or twice a
year. It was started soon after the workshop was established in
order that the members can develop the relationship with their
specializing fields and earn more perceptive abilities. Invited
lecturers are actively engaged in the music field or other fields,
and they give lectures of their specializing fields. The Origo
Lectures came from Nabeshima’s intention, that is not only studying
scores and books but also trying to trace the background of works
and composers. (Practica of Origo et Practica means practice of
performance of music, and Origo means origin of music.) The first
Origo Lecture was held in 1975 and as of 2003, 107 lectures had
been held. It invites many international intellectuals and has
been offering intellectual exciting three
hours.

2) Lessons of harpsichord players, who are friends or juniors
of Motoko Nabeshima. (T. Koopman, J. Ogg, J. L. G. Urior. A. Thalheim,
R. Meniquetti, A. Parmentier, etc..)

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